Tuesday, 3 January 2012

Dieta Pacii Capitolul 3

Traducere: Aureliana Corcodel
Capitolul 3

Natura Inteligentei

“Ar trebui sa nu gandim ca toate vietuitoarele traiesc pentru existenta omului. Dimpotriva, toate celelalte fiinte au fost create pentru existenta proprie si nu pentru a altcuiva”
—Maimonides

“Daca cineva are o privire rece la toate distrugerile create de om de-a lungul istoriei, este greu sa se evite concluzia ca a fost afectat la nivel mental de ceva care il impinge spre auto-distrugere”
-Arthur Koestler l

Despre Tabuu si a stii ce mananci

Blocarea abilitatilor prin sclavie si uciderea animalelor pentru mancare, aceasta problema se gaseste la nivel mental si ne impinge spre distrugere nu numai a noastra ci si a celorlalte animale si a chiar planetei.

Deoarece aceasta practica de exploatare si torturarea a animalelor pentru hrana incepe sa fie privita ca fiind normala, naturala si de neevitat, a devenit invizibila. Fiind inca fundamentala, continua sa fie ignorata prin discursurile publice, de ce avem aceste probleme si care ar fi solutiile. Aceste lipsuri sunt tragice la modul clasic. Deriva desigur din simplul fapt ca scriitori, oratori, cercetatori, teologii, doctori, politicieni, oameni de afaceri, economisti si toti cei care se afla in pozitii de influenta si cei care nu se afla, toti mananca mancare derivatea din animalele tratate cu cruzime.

Cultura noastra ne incurajeaza sa fim omnivori. “ Mancand orice” a devenit ceva simbolic pentru cultura noastra care este din ce in ce mai ravasita. Suntem in continuare pusi sub presiune de reclamele corporatiilor sa inghitim orice, si multumita practicilor invatate sa asimilam orice vedem, ne avand de ales o facem.

Pe langa faptul ca acest lucru duce la profituri inimaginabile atat pentru corporatii cat si pentru sistemul medical si farmaceutic, aceasta mentalitate duce la co-creere a culturii care este “ omnivora ”. Animalele sunt mereu vulnerabile si poarta povara foametei noastre. Suferintele lor se intorc catre noi de asemenea.

Mancand proteine de origine animala este in consecinta fundatia pentru functia de consum, pseudeo-religia civilizatei moderne. Aceasta forma de consum poate doar sa infloreasca acolo unde ne simtim deconectati si atrasi de acest consum. Deoarece modalitatea principala prin care ne desensibilizam este prin mancat - lucrul cel mai sacru, essential si definitoriu – inevitabil devenim insensibili cu o si mai mare pofta de mancare.

Deoarece aproximativ toti suntem omnivori, cruzimea noastra este invizibila si nementionata, ca un mare secret de familie. John Bradshaw, Virginia Satir, si multi alti care au incercat sa ilumineze repercursiunile psihologice ale familiilor de peste 25 de ani, au demonstrate: cu cat familia este mai disfunctionala, cu atat mai multe secrete are.

Secretele sunt lucrurile care provoaca dependenta si un mod de viata abuziv si acestea nu sunt niciodata discutate. Copii abuzati sexual, consumul de droguri, alcoolism sunt secrete culturale, care pentru a fi vindicate, trebuie aduse la lumina, stiind despre ele, si pe urma muncind pentru a rezolva problemele. Cel mai mare secret al familiilor este brutalitatea pentru animale, si aceste umbre ne imping catre violenta si suicid.

Aceste eforturi sunt vitale, dar, fiindca fac parte din munca preliminara pentru a ne obisnui cu si mai mari, adanci si fundamentale secrete trebuie sa ne controlam neincetata foamete pentru abuzuri.
Vina pe care o respingem despre ororile pe care le facem zilnic asupra animalelor pentru a le manca este naturala si sanatoasa dar nu o recunoastem.

Oameni care omoara sau tortureaza pe alti fara sentimente de vinovatie, ne provoaca repulsie si ii inchidem pentru motive ca fiind sociopati sau psihopati. Dar torturam si omoram animale care simt durerea si frica la fel ca noi, si desi ne dam seama de suferintele lor, acolo jos in sufletul noastru ne dam seama ca nu este necesar dar este imoral. Si chiar daca realizam aceste lucruri noi tot continuam sa le facem.

Un proverb german spune astfel, “practica te face maestru”. Daca practicam tenis si golf, devenim profesionisti la golf si la tenis, astfel tenisul si golful devin parte din noi. Daca practicam muzica, artele, drama si artele martiale, devenim profesionisti in acestea, ele ne influenteaza si devin parte din noi. Daca practicam generozitatea, bunatatea devenim profesionisti in a fi mai generosti si mai buni si aceste calitati devin parte din noi.

Daca practicam uciderea animalelor, minciuna si furatul devenim adeptii acestora. Am devenit profesionisti in a fi amortiti si in a ne opri emotiile. Practicate inca de la nastere, ritualurile noastre cu privire la mancare ne-au facut foarte buni in aceste “arte”.
In bisericile noastre, preotii vorbesc adesea despre tragedia de a iubi lucruri si a folosi oameni, cand trebuie sa iubim oameni si sa folosim lucruri.

Dupa slujba, oameni mananca hrana din care stim cu siguranta ca animalele au fost folosite nu iubite. Aceasta actiune se repeata sub forma de ritual, si ne impinge spre a folosi oameni la fel cum folosim animalele.
Acest tabuu impotriva vorbiri despre tratamentul aplicat animalelor este atat de puternic incat este simtit ca o forta vie. Pentru mai multi ani, am vorbit duminica dimineata la bisercile protestante si in centre, si predand la seminari despre incercarea noastra de a trece peste acest tabuu.

Este ironic, din moment ce in miscarile “Unitatii” , cei doi fondatori, Charles si Myrtle Fillmore, au fost vegetarieni care au deplans cruzimea aplicata animalelor. Ei au incurajat pe cat de puternic au putut oameni sa se abtina de la mancatului de proteine animale. Charles a scris asupra subiectului in 1915 “

Astfel, in lumina adevarului ca Dumnezeu este iubire, si Iisus a venit pe Pamant ca sa manifeste aceasta dragoste, nu putem sa credem ca este vointa Lui ca oameni sa manance animale”. Impreuna, Charles si Myrtle au inceput miscarea Vegetariana de Unitate la marginea orasului Kansas scriind, sub forma unui local, “ Ideea si obiectului acestui local este sa demonstram ca omul poate sa traiasca bine pe o dieta din care sa lipseasca carnea”.

Din cauza unor probleme de natura sociala, morala Unitatea pentru Vegetarism creata de cei doi a incetat sa mai functioneze. Ce sa intamplat cu Unitatea nu este un caz izolat. Stim ca Buddha a predicat bunatatea pentru animale si o religie vegana bazata pe consumul de plante, si totusi multi oameni astazi se numesc Buddisti si consuma, carne.

Un argument puternic poate fi, ca Iisus si apostolii lui au predat cam aceleasi invataturi legate despre compasiune pentru animale, si dupa spusele lui Keith Akers in Religia Pierduta a lui Iisus, de exemplu – invatamintele originale au fost date uitari de Paul si mai tarziu de apostoli care simteau nevoie de hrana animala. Se pare ca avem un apetit pentru proteinele de natura animala.

Inteligenta: Abilitatea de a face conexiuni

Pentru a intelege cat mai bine impactul deciziilor noastre cu privire la ce mancam, este nevoie sa intelegem natura inteligentei in cel mai profund mod cu putinta.
Desi sunt folosite jargoane stiintifice, principiile sunt constante cu privire la intelepciunea la nivel mondial evidentiata prin traditii.

Sistemele mai simpliste se pot combina cu altele pentru a crea un complex mod de a promova viata ceea ce formeaza sisteme si mai complexe cum ar fi copaci, ratele, pestii, oile si oameni, care formeaza grupuri, cirezi, stoluri, bancuri si sate care fac la randul lor paduri, comunitati, ecosisteme acvatice, preeri si societati. Acestea din urma creeaza sisteme si mai complexe cum ar fi planetele.

Mintea nu este limitata la anumite forme de viata.Prin recunoasterea acestor sisteme se da dovada de inteligenta care la randul ei variaza de la un nivel individual – uman pana la inteligenta animala. Astfel se poate ajunge la inteligenta comunitatilor, speciilor, ecosistemelor, Ppamantului si dincolo de aceste lucruri. Orice parte este conectata cu oricare alta, incluzand-o sau fiind inclusa cu sau de catre aceasta in ceva mai mare.

In orchestra la fel ca in comunitate, inteligenta le permite indivizilor se isi aduca singuri contributiile obtinand feedback din grupuri mai mari astfel servindu-le intr-un mod folositor. Putem sa vedem ca nicio fiinta nu traieste separate; toti suntem interconectati si toti facem parte din grupuri mult mai mari de inteligenta.

Cele mai mari intreguri care includ toti atomi, toate celulele, toate creaturile, comunitatile, planetele, stelele si universual, sunt ca niste indivizi, si sunt divine, infinite, eterne, omnisciente si peste toate duale. Literalmente nu este nimic inafara acestui “ tot “. Limba noastra nu poate descrie “lucru” ca fiind de natura personala, din moment ce natura face lucruri si obiecte.

Inteligenta acestui univers imbratiseaza aparent toate partile pana la cele mai mici, si traieste in toate ca inteligenta. Gandirea noastra duala nu poate sa cuprinda aceste lucruri direct, pentru ca este dincolo de existenta sau experienta noastra de a le percepe asa cum le stim. Aceasta inteligenta universala poate fi simtita nedualistic, prin intuitie.

Inteligenta, Menirea si Gainile
Toate aceste sisteme, planete, comunitati, oameni, animale, plante, celule si asa mai departe – sunt posibile deoarece fac parte din inteligenta universala care opereaza prin ele. Inteligenta unui lucruru individual este specific naturi sale ca un intreg care este servit de partile care il formeaza, si ca o parte care formeaza intreguri mai mari.

De exemplu, inteligenta care se manifesta la o gaina. Aceasta se potriveste pentru scopurile gaini, si prin reflexie, aceasta inteligenta este foarte complexa. Inteligenta care se manifesta la gaina se ocupa si de relationarea acesteia cu alte gaini si cu mediul sau inconjurator, cum ea cauta de mancare, ocupa un loc intre suratele ei din comunitate, zboara in copaci la venirea serii pentru a fi in siguranta, se imperecheaza cu cocosi, isi construieste cuibul, isi protejeaza puii, ii invata cum sa se hraneasca, etc. Aceasta inteligenta ii permite sa serveasca sistemului mai mare intr-o forma unica, contribuind familiei ei.

Putem foarte usor sa vedem ca este vorba de o cantitate foarte mare de inteligenta investita in gaina. Este posibil ca niciodata sa nu intelegem cum este sa fii o gaina, ceea ce simte, cum se comporta, etc. Este posibil ca noi oameni sa nu simtim ce simt gainile, sau am pierdut acea empatie fata de ele, dar acest lucru nu inseamna ca am pierdut legatura cu inteligenta universala, prezenta la nivel universal in toate lucrurile.

Ea exista cum si noi oameni existam, cu o forma de inteligenta unica care ne ghideaza si ne implineste la numeroase nivele, si cum si ei de asemeanea o implineste pe anumite nivele. Ca si a noastra, inteligenta ei include teama, emotii, nevoi si un sistem nervos central cu receptori de durere.

Distrugand Inteligenta si Motivul

Cand indepartam prin forta o gaina, un peste, un porc sau orice alt animal din mediul sau natural pentru a-I folosi si manipula pentru mancare, noi sistematic le deranjam inteligenta interioara. Inteligenta universala din animale nu mai poate opera liber. Este un asalt masiv si tragic asupra lor distrugandu-le astfel telul lor in viata. In comiterea acestor violente, ne deranjam si inteligenta noastra interioara.

Nu ar trebui nici macar sa ne gandim la astfel de planuri sau actiuni violente daramite sa le ducem la indeplinire. Cum ar fi ca telul nostru in viata sa fie uciderea altor persoane ?
Ca mostenitori ai unei traditi, noi natural incercam sa rationalizam asa, spunand ca animalele pe care le crestem pentru mancare nu ar fi exista fara noi. Cum este zicala, „Daca D-zeu nu a vrut ca noi sa nu mancam animale, El nu le-ar fi fost facute din carne”. Desigur, acelasi lucru poate fi spus si despre oameni incercand sa justificam canibalismul.

Din cauza ranilor noastre, nu putem sa vedem cruzimea care ne-a acompaniat menirea pana acum. Cei care detineau sclavi in Sud americii nu o vedeau la randul lor. Trebuie sa ne recapatam inteligenta pe care am pierdut-o pe parcsul acestei perioade foarte lungi. Cum inteligenta noastra sporeste, capacitatea noastre pentru fericire creste si ea.Cu timpul aceasta insensibilitate devine stupiditate, inevitabilitate care aduce violenta, boli, suferinta si moarte.

Acest adevar nu este greu de inteles. Vedem in propriul corp, cum celulele si sistemele coopereaza impreuna cu o inteligenta uimitoare. Daca cooperarea si inteligenta din corp se opresc destul de mult, bolile si moartea sunt inevitabile. Celule care nu mai raspund prompt sau care si-au pierdut legatura cu sistemul sunt indepartate si sunt inlocuite de altele noi. Inteligenta corpului noastru stie ce sa faca in mod constant cu fiecare celula, cu fiecare sistem in parte. Se fac conexiuni la nivelul sistemelor corporale care ne servesc.

Daca inteligenta ne este afectata de vreun handicap, pierdem din vedere menirea si devenim amortiti fata de feedback-ul sanatos pe care ar trebui sa il primim.
Daca inteligenta culturala este indeajuns de mult oprita , devenim ca niste celule canceroase de care ne ferim cu toti. Totusi exista un leac, este demonstrat ca oameni care au animale de companie cum ar fi cainii si pisicile, sunt deseori uimiti de abilitatile acestora.

De exemplu, studiile au aratat, aceste animale pot stii cu precizie locatia stapanului aflat la multi km departare. Sunt numeroase exemple cum unele animale au o inteligenta la care noi oameni doar visam. Este ironic si trist faptul ca in timp ce ne uitam in spatiu dupa alte forme de viata, noi ignoram si tratam foarte urat cele pe care le avem pe langa noi de multe milenii.

Cea mai mare ironie este faptul ca ignorand, trivalizand inteligenta altor animale, ne reducem inteligenta proprie. Aceasta este crucea pe care cultura noastra trebuie sa o poarte. Cand orice sistem viu nu este deschis sa primeasca feedback si refuza sa faca conexiuni acest sistem este mai putin viu, mai putin activ si mai raspunde mult mai incet. Cele mai mari intreguri, daca vadobserva ca au problem in sistem, sunt eliminate, astfel intregul poate sa ramana sanatos.
Ceea ce semanam , asta culegem

Invataturile universale se regasesc aproximativ in toate religiile lumi, sunt bazate pe adevar si pe interconectivatate. Sunt prezentate atat pozitiv, referindu-ne la Regula de Aur si mai neutru referindu-ne la legea cauzei si efectului. Cum spun buddhisti, ce sadim prin actiunile corpului nostru, vorbele, si mintea va creste, si vom avea parte de fructele acestor experiente. Eliberand pe alti, devenim liberi; iubind pe alti, suntem iubiti.

Aceste intelepciuni fara data de expirare sa zic asa sunt bazele inteligentei si compasiuni. Ironia ne lasa fara suflu. De exemplu, animalele in mediul lor natural nu sunt niciodata grase, dar animalele crescute pentru a fi mancate de om, sunt foarte grase. Obezitatea este o problema serioasa printre oameni. Crestem obezitatea in miliarde de gaini, curcani, porci si vaci.
In salbaticie, animalele pe care le mancam, traiesc in famili si au o viata complexa si plina cu alti semeni, traind in stoluri, grupuri, cirezi si comunitati.

In agricultura animala, toate relatiile familiale sunt distruse, puii sunt indepartati rapid de mamele lor, si fiecare animal este vazut ca o unitate de productie separata.
Un alt exemplu fascinant a ceea ce facem animalelor ne facem si noua, oamenilor, este mutilarea sexuala a copiilor. Animalele cum sunt nascute sunt castrate pe cand copiilor nostri desigur nu ii castram dar in Statele Unite ale Americii cea mai practicata operatie este circumcizia. Cum Ronald Goldman spunea, circumcizia este o trauma ascunsa.

Circumcizia masculina este practicata de catre culturile noastre sa reduca sensibilitatea organului sexual. Preputul este o membrana similara pleoapelor, care protejeaza capul penisului si il mentine umed, cand penisul este in stare de erectie, permite un contact sexual mai profund. Indepartand preputul, copiilor, capul este in permanenta expus, astfel se protejeaza prin adaugare de straturi de celule pentru a-l proteja.

Pielea unui penis circumcis este foarte uscata.
Aceasta este de departe cea mai dureroasa procedura facuta in spital fara anestezie cum spune Doctorul Paul M. Fleiss. De fapt bebelusi simt durerea mult mai rau decat adulti, cu cat este mai tanar bebelusul cu atat nivelul de durere este mai mare. Bebelusi sunt neajutorati si nu se pot opune.

Castrand milioane de mascului din randul animalelor are o alta consecinta asupra noastra, barbati, deseori consumand aceste animale castrate, barbate isi pierd din apetitul sexual.
Terorizam milioane de animale lipsite de aparare zilnic cu dureroase electrosocuri, batai, marcari, castrari si multe alte mutilari si fortandu-le sa priveasca numeroase ucideri de animale inainte de a fi la randul lor ucise.

Cum terorizam cu atat mai mult creste in noi sentimentul, de teama fata de terorism. Furam de la animale si le pacalim la scala masiva: le furam copii, corpurile, laptele, oule, mierea chiar si viata. Fortam animalele sa traiasca in custi si descoperim cum noi oameni traim pe zi ce trece din ce in ce mai mult in comunitati inchise. Le torturam cu milioanele si multe organizatii ne atrag atentia ca tortura umana este la cel mai ridicat nivel din istorie.

Cum spune Amnesty International, aceasta tehnologie a fost create de corporatiile Americane in anii 70 pentru a fi folosite asupra animalelor si acum sunt peste 120 de companii la nivel mondial ( 70 in S.U.A) care produc arme cu electrosocuri care sa fie folosite atat pe animale cat si asupra oamenilor.

Femelele curcan, de exemplu, sunt violate in medie de 2 ori pe saptamana pentru 12 pana la 16 saptamani pana sa fie macelarie pentru a ajunge mancare. Pe langa abuzul sexual sistematic aplicat animalelor , mai sunt si inseminarile fortate pentru a creste productia. Este o dominare totala si inaceptabila asupra femelelor.

Numeroase boli sunt induse animalelor din cauza conditiilor impuse in care traiesc, in fabrici, abatoare, astfel apar noi virusi mortal cum ar fi SARS, AIDS, Boala Vacii Nebune etc. Cum doctorul Michael Greger a punctat, noi si agressive gripe sunt descoperite in abatoare si fabrici unde animalele sunt crescute pentru mancare, cateva exemple: salmonella, e.coli. Acestea cu timpul devin rezistente la antibiotice si tratamente pe langa acest lucru devin mutante, combinandu-se cu altele, fiind si mai periculoase.

Hranindu-le cu mancare artificiala, procesata si plina de chimicale, gasim supermarketurile pline cu astfel de produse care sunt foarte toxice. Tinand animalele captive in custi mici, ne gasim la randul nostru captivi, lucrand in spatii inguste si separati de semeni nostri. Transformandu-le in doar a fi considerate mancare si obiecte si pe noi insine incepem sa ne percepem si sa fim perceputin ca fiind doar niste obiecte, lucruri fara valoare.

Distrugandu-le abilitatea de a isi indeplini menirea, ne pierdem legatura cu telurile noastre de asemenea. Asa cum le interzicem drepturile lor si le transformam in simpli sclavi de care sa ne folosim asa si noi devenim sclavi ai acestei lumi moderne.
Intre timp animalele sunt insirate in abatoare si injunghiate, unu dupa altul. Oameni le mananca si stau la rand in spitale pentru a fi si ei “ injunghiati” unul dupa altul.

Cum injunghiem asa suntem si noi injunghiati. Cercetatori vor sa creeze animale cu sentimente minimale, animale cu sufletul frant, fara nicio dorinta de viata, singura menire a lor este de a ajunge in farfuriile noastre. Acest lucru ar face foarte bine pentru afaceri.
Ar trebui sa judecam bine intelepciunea Regulii de Aur pana sa nu fie prea tarziu, si sa incepem cu adevarat sa traim cu respect fata de animale, deoarece acestea sunt la mila noastra. Altfel viitorul se anunta a fi foarte intunecat.
Planetary healing from the ground up